Izvleček
V članku je predstavljen primer učnega scenarija, ki je nastal v mednarodnem projektu MERIA (Mathematics Education – Relevant, Interesting and Applicable). Projekt je potekal na Hrvaškem, Danskem, Nizozemskem in v Sloveniji. Primer temelji na učenju matematike s preiskovanjem in je bil izveden v srednjih šolah. Obravnava situacijo iz vsakdanjega življenja (preiskovanje širjenja govoric) in vključuje iskanje ustreznega matematičnega modela za opis navedene situacije. Predstavljene so strategije reševanja, ki so jih uporabili dijaki v različnih izvedbah, in izkušnje njihovih učiteljev.
Abstract
Inquiry of Spreading Rumours
The article introduces a learning scenario developed as part of the international project MERIA (Mathematics Education – Relevant, Interesting and Applicable). Croatia, Denmark, the Netherlands, and Slovenia participated in the initiative. The scenario, which follows the inquiry-based mathematics learning method in secondary schools, is concerned with an everyday situation (i.e., inquiry the spread of rumours) and necessitates building an appropriate mathematical model to represent it. The article presents varied students‘ problemsolving strategies as well as their teachers‘ experiences.