Naslov
|
5.3 CENTRIPETALNI POSPEŠEK |
Avtor
|
Matej Forjan |
Kratek opis za učitelje |
Odrežemo približno 15 cm dolg kos plastične
ali steklene cevi. Eno stran metrskega kosa vrvice pritrdimo skozi
gumijasti zamašek, drugo stran pa potegnemo skozi cev. Na vrvico
privežemo kovinske ploščice z maso okoli 50 g tako, kot kaže
slika na učnem listu.
Dijaki preverijo, ali je centripetalni pospešek enak količniku
med težo ploščic in maso zamaška, če trenje in težo
vrvice zanemarimo. Pred začetkom merjenj naj dijaki malce vadijo
vrtenje zamaška in merjenje časa. Robovi cevi so lahko na
začetku ostri, dijaki pa naj sami ugotovijo, da jih je treba zaradi
prevelikega trenja zbrusiti.
Učni list za dijake in napotki za učitelja (,) |
Cilji |
Dijaki/dijakinje:
- samostojno
eksperimentirajo, premišljeno opazujejo in sklepajo;
- razumejo postopek, kako
z eksperimentom ugotovimo fizikalne zakonitosti;
- zapišejo radialni
pospešek, pojasnijo njegov pomen in ga izračunajo za dano
enakomerno kroženje;
- znajo pojasniti, da je
enakomerno kroženje pospešeno gibanje, ker se spreminja smer
hitrosti;
- radialni pospešek
povežejo z radialno silo. |
Priporočilo za oblike in metode dela |
Delo dijakov v parih, pri čemer opravijo
meritve, naredijo izračune in odgovarjajo na vprašanja. |
Priporočilo za izvedbo |
Učno enoto izvedemo, ko dijaki že poznajo
uporabo drugega Newtonovega zakona pri kroženju. S poskusom raziskujemo
odvisnost centripetalnega pospeška od polmera kroženja in obodne
hitrosti. Preverimo drugi Newtonov zakon za kroženje. |
Čas
za izvedbo |
1 ura |
Zahtevnost |
kombinirana |
Vključen eksperiment |
da |