Naslov 5.3 CENTRIPETALNI POSPEŠEK
Avtor Matej Forjan
Kratek opis za učitelje Odrežemo približno 15 cm dolg kos plastične ali steklene cevi. Eno stran metrskega kosa vrvice pritrdimo skozi gumijasti zamašek, drugo stran pa potegnemo skozi cev. Na vrvico privežemo kovinske ploščice z maso okoli 50 g tako, kot kaže slika na učnem listu.
Dijaki preverijo, ali je centripetalni pospešek enak količniku med težo ploščic in maso zamaška, če trenje in težo vrvice zanemarimo. Pred začetkom merjenj naj dijaki malce vadijo vrtenje zamaška in merjenje časa. Robovi cevi so lahko na začetku ostri, dijaki pa naj sami ugotovijo, da jih je treba zaradi prevelikega trenja zbrusiti.

Učni list za dijake in napotki za učitelja (datoteka *.doc,datoteka *.pdf)
Cilji Dijaki/dijakinje:
- samostojno eksperimentirajo, premišljeno opazujejo in sklepajo;
- razumejo postopek, kako z eksperimentom ugotovimo fizikalne zakonitosti;
- zapišejo radialni pospešek, pojasnijo njegov pomen in ga izračunajo za dano enakomerno kroženje;
- znajo pojasniti, da je enakomerno kroženje pospešeno gibanje, ker se spreminja smer hitrosti;
- radialni pospešek povežejo z radialno silo.
Priporočilo za oblike in metode dela Delo dijakov v parih, pri čemer opravijo meritve, naredijo izračune in odgovarjajo na vprašanja.
Priporočilo za izvedbo Učno enoto izvedemo, ko dijaki že poznajo uporabo drugega Newtonovega zakona pri kroženju. S poskusom raziskujemo odvisnost centripetalnega pospeška od polmera kroženja in obodne hitrosti. Preverimo drugi Newtonov zakon za kroženje.
Čas za izvedbo 1 ura Zahtevnost kombinirana Vključen eksperiment da