15
Materialno nasilje:
izsiljevanje ali nasilni odvzem denarja ali druge lastnine, poškodovanje ali uničenje osebne
lastnine in šolskih potrebščin, odvzem in uporaba telefona …
Spletno nasilje:
namerno in ponavljajoče nadlegovanje in/oz. ustrahovanje preko interneta, mobilnih
telefonov in drugih informacijsko-komunikacijskih tehnologij, kot npr. pošiljanje žaljivih
sporočil, pošiljanje ali objavljanje škodljivih, neresničnih ali krutih izjav, objavljanje občutljivih,
zasebnih informacij (npr. zasebnih sporočil ali fotografij), pošiljanje ali objavljanje obdelanih
fotografij na žaljiv način, prilaščanje druge identitete z namenom osramotitve in škodovanja,
obrekovanje na forumih, blogih ali socialnih omrežjih, izključevanje iz spletne skupnosti oz.
spletne skupine prijateljev, snemanje nasilnih ali drugače neprimernih videoposnetkov (npr.
šolskih pretepov) in razpošiljanje ter objavljanje teh posnetkov na spletu, pošiljanje grozilnih
sporočil z namenom zastraševanja in izsiljevanja …
NASILJE NAD OTROKI, KI PRIPADAJO RANLJIVIM DRUŽBENIM SKUPINAM
Naštete oblike nasilja se pogosteje dogajajo otrokom, ki pripadajo ranljivim družbenim
skupinam. Družbena neenakost in družbena šibkost skupine, ki ji otrok pripada, namreč lahko
vpliva na njegov položaj, socialno vključenost, osebno moč in možnosti za izobraževanje ter
uspešnost v šoli, kar ga dela bolj izpostavljenega in šibkejšega od drugih otrok. Otroci, ki so
pripadniki drugih etničnih in verskih skupin, so otroci migrantov in tujcev, ne govorijo
večinskega jezika, so istospolno usmerjeni, so socialno in ekonomsko ogroženi ter socialno
izključeni … so pogosteje kot drugi otroci, tarče zavračanja, socialne osamitve, krivične
obravnave, poniževanja, zasmehovanja, fizičnega nasilja in drugih nasilnih dejanj. Nasilje, ki ga
doživljajo, pa pogosto vodi v spiralo nasilja. Otrok, ki vsakodnevno doživlja izločitev ter napade
s strani vrstnikov, lahko tudi sam prične posegati po nasilju kot sredstvu obrambe in povračila
za storjene krivice.
Ranljive skupine znotraj VIZ so tudi otroci s posebnimi potrebami. Carter in Spencer (2006, v
Pečjak 2014) sta v metaanalitični študiji, ki je vključevala 11 raziskav (med 1989 in 2003)
ugotovila, da so otroci s posebnimi potrebami v primerjavi z vrstniki bolj izpostavljeni
medvrstniškemu nasilju. Predvsem zaradi značilnosti, po katerih se razlikujejo od večinske
populacije. Smith in Sharp (v Pečjak 2014, 13) ugotavljata tri razloge za to: (1) učne oziroma
druge težave povečujejo nevarnost, da tak otrok postane žrtev; (2) ti otroci so socialno slabše
vključeni v razred; (3) nekateri otroci z vedenjskimi težavami se pogosto vedejo agresivno in
se pojavljajo tako v vlogi povzročiteljev kot žrtev.